Αρχική σελίδα Δραστηριότητες Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (31/1/2024)

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (31/1/2024)

"Ο ελληνικός λαϊκός πολιτισμός στη σκηνή του ψηφιακού μας κόσμου".

Συμμετοχή του 6ου Γυμνασίου Αχαρνών

στο Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά

26 και 31 Ιανουαρίου 2024

ΔΘΠ1

Επίσκεψη της Γ Γυμνασίου στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά με τίτλο: "Ο ελληνικός λαϊκός πολιτισμός στη σκηνή του ψηφιακού μας κόσμου". Οι μαθητές μας με τις υποδείξεις και τις συμβουλές ειδικών του ΔΠΘ, τις φιλολογικές προσεγγίσεις / αναλύσεις των υπεύθυνων εκπαιδευτικών και με τη χρήση επαγγελματικού εξοπλισμού (των ψηφιακών μέσων, της σκηνογραφίας, του κινηματογράφου, της μουσικής, της δραματουργίας)  αξιοποίησαν τα λογοτεχνικά κείμενα "Του γιοφυριού της Άρτας" και "Ερωτόκριτος" δημιουργώντας δύο ψηφιακές ταινίες μικρού μήκους.

ΔΘΠ23

Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό! Οι μαθητές μας με τη βοήθεια της δημιουργικής ομάδας του ΔΠΘ εμπνεύστηκαν, συνεργάστηκαν και δημιουργήσαν με μεγάλη επιτυχία μια νέα ψηφιακή ερμηνεία των δύο κειμένων. Επαναπροσδιόρισαν τα κείμενα αυτά μέσω μιας δημιουργικής διαδικασίας κοντά στον δικό τους τρόπο σκέψης και αφομοίωσης, που συνδυάζει την σωματικότητα με την ψηφιακότητα.

ΔΘΠ456

Κατά την αποχώρηση του από το ΔΠΘ κάθε μαθητής έλαβε ένα comic ως αναμνηστικό στο οποίο άλλοι καλλιτέχνες παρουσίαζαν το κείμενο και τον μύθο του με διαφορετικό τρόπο.

Συγχαρητήρια στους μαθητές μας για την συμμετοχή τους σε ένα τόσο απαιτητικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα μέσα στον μνημειακό χώρο του Δημοτικού Θεάτρου του Πειραιά.

Υπεύθυνες καθηγήτριες προγράμματος: Δούβαλη Ανδριανή (ΠΕ02), Βεριγάκη Αθηνά (ΠΕ02)

 

Ανοιχτό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα 2023-2024 (Δελτίο τύπου)

 Ο Ελληνικός Λαϊκός Πολιτισμός

στην Σκηνή του Ψηφιακού μας Κόσμου

Ψηφιακές θεατρικές ιστορίες στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Πειραιάς-αρχική2 

Μάθε. Εμπνεύσου. Γίνε δημιουργός.

 Ένα πρωτότυπο ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου & α’ Λυκείου λαμβάνει χώρα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Το πρόγραμμα διαρκεί 3 ώρες με διάλειμμα (10.00'-13.00') και υλοποιείταιεί στο Φουαγιέ Α’ του Θεάτρου & στην νέα σκηνή Ωμέγα.

 

Οι σημερινοί έφηβοι βρίσκονται πιο κοντά από εμάς τους ενηλίκους στον φυσικό τρόπο χρήσης της ανθρώπινης φωνής και του ανθρώπινου σώματος, μια που δεν τους χωρίζουν πολλά χρόνια από την παιδική ηλικία, ενώ ταυτόχρονα σκέφτονται, επικοινωνούν και εξελίσσονται μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας. Η δημιουργική ομάδα του ΔΘΠ χτίζει ένα θεατρικό, κινηματογραφικό και ψηφιακό σύμπαν και προσκαλεί τους μαθητές να γίνουν μέρος του, να εμπνευστούν, να συνεργαστούν και τέλος να συν-δημιουργήσουν. Ένα σημαντικό μέρος της λαϊκής μας παράδοσης θα παρουσιάζεται κάθε φορά πάνω στην θεατρική σκηνή, μέσα από νέες φόρμες, με την χρήση της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας.

 Το συγκεκριμένο πρόγραμμα την περσινή χρονιά διοργανώθηκε για πρώτη φορά με επιτυχία, έτσι και φέτος συνεχίζεται αρχικά με το έργο Γκόλφω του Σπυρίδωνα Περεσιάδη και το δημοτικό τραγούδι Του Νεκρού Αδελφού και έπειτα με τον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζιου Κορνάρου και αντίστοιχα με Το Γιοφύρι της Άρτας.

 

Όταν το παρελθόν δεν είναι, τελικά, και τόσο ξένο.

 Πώς εκφέρονται και πώς χορογραφούνται σήμερα τα δημοτικά τραγούδια; Τι κοινό έχουν με το hip hop; Ποια σχέση έχει το δημοτικό τραγούδι Του Νεκρού Αδερφού με τα cyborgs και τα avatars, ή ακόμη και με τον κόσμο του ονείρου ή εκείνον της μαγείας, έτσι όπως εκείνοι μπορούν να ψηφιοποιηθούν; Το γιοφύρι της Άρτας με τα ζώα που μιλούν ποια σχέση έχει με τα ανθρωποειδή του σήμερα;

 Τι αξίζει να έχουμε στο νου και στις πνευματικές μας αποσκευές προκειμένου να παρακολουθήσουμε και να ενσωματώσουμε τις ψηφιακές εξελίξεις του σήμερα, ταυτόχρονα διατηρώντας την μνήμη μας, ανθρώπινη, θεατρική, κινηματογραφική;

 Τι κοινό έχουν ο έρωτας του Τάσσου και της Γκόλφως με το φλερτ και τα social media; Και τι από τον έρωτα παραμένει και σήμερα εκτός του ψηφιακού κόσμου; Τι λόγια αγάπης θα αντάλλασσαν ο Ερωτόκριτος με την Αρετούσα στο τώρα; Πως βιώνουν τον έρωτα οι έφηβοι του σήμερα;

 Γιατί η παράδοση, κείμενα και θεατρικά έργα τόσο παλιά εξακολουθούν να μας αφορούν σήμερα; Με ποιους τρόπους μπορούν να εξακολουθήσουν να μας αφορούν;  

 Επαγγελματίες καλλιτέχνες των ψηφιακών μέσων και της σκηνής του θεάτρου, της σκηνογραφίας, του κινηματογράφου, της μουσικής, της δραματουργίας συμπράττουν και καθοδηγούν τους μαθητές από το στάδιο της γνώσης στη σύλληψη-έμπνευση μέχρι την τελική υλοποίηση ενός έργου. Το εξής εκπαιδευτικό πρόγραμμα στοχεύει στο να πυροδοτήσει με δημιουργικούς πειραματισμούς τους συμμετέχοντες και να εργοποιήσει την φαντασία, τη φωνή και το σώμα τους με τα σημερινα τεχνολογικά μέσα που διαθέτει ο άνθρωπος με βάση τον γλωσικό- πολιτιστικό μας πλούτο.

 

Στόχος: Οι έφηβοι να οικοδομήσουν μέσα από την δική τους γλώσσα, με την χρήση κάμερας, μουσικής και εικόνας, την δική τους, προσωπική σύνδεση με τον λαϊκό πολιτισμό και να πετύχουν την εξοικίωσή τους με τα λογοτεχνικά είδη που ανήκουν σε αυτόν. Γιατί έτσι οι μαθητές θα μπορέσουν να συναντηθούν, να ξανα-συστηθούν και να συνομιλήσουν με τον λαϊκό πολιτισμό μας, μεσω της χρήσης αυτών των οικείων για αυτούς νέων μέσων. Επαναπροσδιοριζουν λοιπόν και εξερευνούν τα κείμενα αυτά μέσω μιας δημιουργικής διαδικασίας κοντά στον δικό τους τρόπο σκέψης και αφομοίωσης, που συνδυάζει την σωματικότητα με την ψηφιακότητα.

 

Αποτέλεσμα: Η θεατρική, κινηματογραφική και ψηφιακή μεταμόρφωση των ιστοριών. Μια συλλογική δουλειά βασισμένη στην ελευθερία της φαντασίας και της δημιουργικότητας των μαθητών βασιμένη σε μέρη των κειμένων που οι ίδιοι έχουν επιλέξει. Οι συμμετέχοντες παράγουν ένα συλλογικό έργο τέχνης (πολυμεσικό ψηφιακο έργο) ανάμεσα στο θέατρο και τον κινηματογράφο, ανάμεσα στο τότε και το τώρα. Από δέκτες μιας πληροφορίας γίνονται πομποί και η φαντασία τους προκαλείται για να πλάσει νέα σύμπαντα.

 Πειραιάς-Θέατρο

Το εξής εκπαιδευτικό πρόγραμμα υλοποιείται σε δύο φάσεις

 •   Αρχικά ο εμψυχωτής-θεατρολόγος επισκέπτεται το σχολείο και παρουσιάζει το συγκεκριμένο πρόγραμμα στους μελλοντικούς συμμετέχοντες

•  Έπειτα, σε προγραμματισμένη ημερομηνία, το σχολείο επισκέπτεται το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Με την άφιξή τους στο Θέατρο οι μαθητές θα χωριστούν σε τέσσερις ισάριθμες υποομάδες: ομάδα Υποκριτικής, ομάδα Σκηνογραφίας - Ενδυματολογίας, ομάδα Ήχου και μουσικής και ομάδα Σκηνοθεσίας. Οι μαθητές θα εξοικειωθούν με τις επιμέρους ειδικότητες, θα κατανοήσουν τον τρόπο λειτουργίας τους.

Πειραιάς-Ουρανός

Ομάδα υποκριτικής: Οι μαθητές θα δημιουργήσουν με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους τη δική τους, πρωτότυπη ιστορία, βασισμένη σε σπουδαία λογοτεχνικά κείμενα.

 

Ομάδα ήχου και μουσικής: Γεννήτριες ήχου, ανιχνευτές ηλεκτρομαγνητικών πεδίων, μουσικά και αυτοσχέδια ηλεκτρονικά όργανα, ηχητικά εφέ, παρέα με αναλογικά synthesizer και μηχανήματα παραγωγής ήχων είναι εργαλεία που οι μαθητές θα γνωρίσουν και σε συνδυασμό με την έμπνευση και τις ιδέες μας, θα δομήσουν την παλέτα των ήχων με την οποία θα παίξουν. Δεν απαιτείται καμία γνώση μουσικής. Απαραίτητη προϋπόθεση; Ανοιχτά αυτιά και μεγάλη φαντασία!

 

Ομάδα σκηνοθεσίας -βίντεο: Η ομάδα της κινηματογράφησης θα παρουσιάσει στους μαθητές τις δυνατότητες της κινηματογραφικής κάμερας και θα τους καθοδηγήσει στο να βιντεοσκοπήσουν την πρώτη τους ψηφιακή παράσταση. Η ομάδα της κινηματογράφησης θα κοιτάξει μέσα από το μόνιτορ της κάμερας και θα δημιουργήσει το δικό της πρωτότυπο αποτέλεσμα.

 

Ομάδα σκηνογραφίας: Οι μαθητές της ομάδας, σε συνεργασία με έναν σκηνογράφο, θα έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφώσουν τους συμμαθητές τους σε φανταστικά όντα. Θα περιπλανηθούν μέσα σε ψηφιακά δάση και θα κολυμπήσουν σε διαδραστικά νερά….. Η ομάδα αυτή θα εξερευνήσει τις απίστευτες δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει η διαδραστική τεχνολογία πλάθοντας τους δικούς της εικονικούς χαρακτήρες και avatars, που θα δώσουν μια σύγχρονη διάσταση στην εμπειρία του θεάτρου.

Πειραιάς-τέλος

 ΤΑ ΕΡΓΑ

 Η Γκόλφω: Δύο νέα παιδιά, η Γκόλφω και ο Τάσος, αποφασίζουν να παντρευτούν αλλά οι γονείς τους διαφωνούν. Την Γκόλφω πολιορκεί ο πλούσιος Κίτσος όμως εκείνη αρνείται πεισματικά τις προτάσεις του. Ο Τάσος, αντίθετα, δέχεται τον γάμο με την πλούσια Σταυρούλα. Η Γκόλφω, αφού τους δώσει την ευχή της, αυτοκτονεί με δηλητήριο. Ο Τάσος μετανιώνει, μα όταν τη βρίσκει είναι ήδη νεκρή. Βάζει τέλος στη ζωή του με το ίδιο του το μαχαίρι. Τα νεκρά σώματα των παιδιών, στο τέλος του έργου, βρίσκουν οι γονείς τους.

Του νεκρού αδελφού: Η ιστορία αφορά μια μάνα με εννιά γιους και μία κόρη. Όταν προξενητές ζητούν την Αρετή, όλοι διαφωνούν εκτός από τον Κωνσταντή, που υπόσχεται ότι αν χρειαστεί θα τη φέρει εκείνος από τα ξένα. Μετά τον θάνατο και των εννιά αδελφών, οι κατάρες της μάνας σηκώνουν τον νεκρό αδελφό από το μνήμα. Ο Κωνσταντής φέρνει πίσω την αδελφή του, ξαναγυρίζει στον τάφο του και στο τέλος οι δυο γυναίκες πεθαίνουν αγκαλιασμένες.

 Του γιοφυριού της Άρτας ( βιβλίο λογοτεχνίας Γ' γυμνασίου)

 Ο Ερωτόκριτος ( βιβλίο λογοτεχνίας Γ' γυμνασίου)

Πειραιάς-τέλος2

       Στο τελείωμα του προγράμματος οι μαθητές παρακολουθούν το υλικό που δημιούργησαν (ένα πολύ μικρό βίντεο) με όλες τις εμπλεκόμενες ομάδες εργασίας των μαθητών και ακολουθεί συζήτηση για το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.

Η χρήση κινητών τηλεφώνων δεν επιτρέπεται στους χώρους του θεάτρου.

Είναι προτιμότερο οι μαθητές να επισκέπτονται το θέατρο χωρίς τσάντες.

Οι ταινίες των ψηφιακών παραστάσεων που θα έχουν δημιουργηθεί από τις ομάδες θα ανεβαίνουν σε κοινή διαδικτυακή πλατφόρμα του προγράμματος.

Κατά την αποχώρηση του από το ΔΠΘ κάθε μαθητής θα παίρνει ένα comic στο οποίο άλλοι καλλιτέχνες θα παρουσιάζουν το κείμενο και τον μύθο του με διαφορετικό τρόπο.